BABAD ALAS
NANGKA DHOYONG
Ing Sumingkar Adipati Wiranagara madeg dadi adipati. Piyambake kagungan
garwa cacahe loro, sing siji wanita Sumingkar, sing siji garwa triman saka
Sultan. Ateges, garwa sing siji saka kraton Ngayogyakarta. Wus dadi kalumrahan
yen para adipati pikantuk bebungah awujud apa wae saka ratune, bisa
kalungguhan, kalebu garwa triman. Angkahe warna-warna: kanggo lintu tandang
gawe, kanggo nerusake trahing kusuma, minangka tandha panguwasaning raja utawa
kosok balene; teluke panggedhe ing dhaerah-dhaerah marang Nagaragung. Duk
semana, rikala Adipati Wiranagara sowan ing Kraton Ngayogyakarta, piyambake
oleh prentah saka Kanjeng Sultan supaya mindhah Kutha Praja Kabupaten
Gunungkidul wektu iku kang dumunung ing Sumingkar (Sambi Pitu) menyang Alas
Nangka Dhoyong, kang penere ing Kutha Praja Kabupaten Gunungkidul ing wektu
iki. Kutha praja kabupaten Gunungkidul prelu dipindhah amarga miturut tata
jagading keblat papat, kurang pener manengah. Dadi, rinasa dening Sultan kurang
mangaribawani tumrap wewengkon kabupaten Gunungkidul liyane. Mangkono alesan
ing crita rakyat dikandhakake. Sawuse kondur saka Kraton Ngayogyakarta, Adipati
Wiranagara nimbali kabeh pangembating praja ing Sumingkar supaya sowan ing
pendhapa kabupaten.
Demang Wanapawira,
yaiku Demang Piyaman (wilayah Piyaman tekane Nglipar saiki), durung katon sowan
ing pendhapa kabupaten. Para pangembating praja padha duwe beda penggalihan
babagan durung sowane Demang Wanapawira. Wekasane, Demang Wanapawira tumeka
sowan. Rangga Puspawilaga, sawijining rangga asal Siraman, matur marang Adipati
Wiranagara supaya Demang Wanapawira diparingi ukuman marga telat anggone sowan.
Rangga siji iki pancen wong kang gumunggung, seneng tumindak culika. Ananging
usul mau ora ditanduki dening Sang Adipati. Adipati Wiranagara paring dhawuh
marang Demang Wanapawira supaya ngayahi jejibahan mbabad Alas Nangka Dhoyong
kanggo mangun kutha praja Kabupaten Gunungkidul, kaya dene kang tinitahake
Sultan Hamengkubuwana. Demang Wanapawira siyaga mundhi dhawuh. Rangga
Puspawilaga ora sarujuk yen Demang Wanapawira kang pinilih ngemban titahe
Sultan iku. Angkahe, dheweke kang madeg duta. Rangga Puspawilaga ndhisiki metu
saka pasewakan marga ora narima kahanan iku.
Ing kademangan
Piyaman, cinarita ana sawijining perewangan kanthi nama Mbok Nitisari, kawentar
jejuluk Nyi Niti. Nyi Niti dimangerteni dening wong-wong ing sakiwatengening
Piyaman, kepara ing sawetara wewengkon Gunungkidul wektu iku, minangka
perewangan; wong kang linuwih, mligine gayut karo roh alus lan lelembat. Nyi
Niti duwe garwa inaran Ki Niti. Nyi Niti satemene mbakyune Demang Wanapawira.
Nyi Niti lan Demang Wanapawira iki kalebu keturunane wong-wong playon saka
Majapahit jaman semana. Tekane Piyaman, Demang Wanapawira marahake babagan apa
kang tinitahake marang piyambake: mbukak Alas Nangka Dhoyong didadekake kutha
praja. Demang Wanapawira nyuwun pretimbangan marang kangmboke. Satemene, sawuse
ngrungu titah iku Mbok Niti rumangsa yen iku titah kang abot sanggane. Sakehing
wong kang dumunung ing wewengkon Gunungkidul wektu iku wus priksa yen Alas
Nangka Dhoyong iku alas kang gawat kaliwat, punjere jim lelembut, lan omahe
dhanyang Nyi Gadhung Mlathi. Nanging, Mbok Niti saguh nyengkuyung lan ngrewangi
Demang Wanapawira. Mbok Niti ndhawuhi Demang Wanapawira: sadurunge ngayahi
babad alas supaya nglakoni sesuci lan ngadani slametan. Upacara iki syarat kang
wus ditindakake para leluwure kawit biyen lan minangka sarana supaya manungsa
bisa nyawiji lan nguwasani alam, kalebu roh-roh kang manggon ing alas wingit
Nangka Dhoyong. Dene Nyi Niti bakal nyoba ‘rembugan’ karo Nyi Gadhung Mlathi;
dhanyange Alas Nangka Dhoyong!
Demang Wanapawira,
dirowangi Nyi Niti, semadi ing sangisoring wit ringin putih kang eyub, yaiku
wit ringin kang mapan ing tengahing Alas Nangka Dhoyong. Nyi Gadhung Mlathi
mapan ing wit iku (dhanyang panguwasa Alas Nangka Dhoyong). Demang Wanapawira
lan Nyi Niti wus rila yen mengkone dimangsa Nyi Gadhung Mlathi uger titah
mbukak alas dadi kutha praja bisa kasembadan. Ana sawenehing banaspati kang
ngreridhu Demang Wanapawira lan Nyi Niti kang lagi samadi, nanging bisa
ditelukake. Nyi Gadhung Mlati marani saklorone. Dumadi peperangan rame antarane
Nyi Gadhung Mlathi lan Nyi Niti. Marga ora ana kang kasoran, mula padha ngadani
pirembagan. Nyi Gadhung Mlati menehi palilah alase bisa dibukak didadekke kutha
praja kanthi sarat: digawekke sajen Mahesa Lawung. Uwit panggone Nyi Gadhung
Mlathi ora pikantuk ditegor lan Gadhung Mlati diwenehi panguripan dumadi
dhanyang penunggu; yaiku roh kang njaga masyarakat mengkone. Nanging, Nyi
Gadhung Mlati njaluk supaya digawekke sesajen saben taune minangka wujud
panjagane masyarakat sing bakal ngenggoni alas iku mengkone. Nyi Niti nyarujuki
panjaluke Nyi Gadhung Mlathi. Dene Nyi Gadhung Mlathi banjur mrentah para
lelembut supaya nyengkuyung ngewangi pagawean mbukak alas supaya gancar anggone
nandangi.
Sawuse nyekel rembug
karo Gadhung Mlathi, Demang Wanapawira sowan ing ngarsane Adipati Wiranegara
kanggo nyuwun panyengkuyung manawa enggal dilaksanakake babad alas. Demang
Wanapawira lan Nyi Niti ngumpulke rakyat Piyaman lan sakiwatengene banjur gawe
sesajen. Rakyat Paliyan dicritakake uga melu ngrewangi mbabad alas. Dene
masyarakat Paliyan rewang-rewang mbabad alas iki marga wus kulina ngayahi
mbabad alas; yaiku mbabad Alas Giring rikala semana, sadurunge adage Kraton
Mataram. Rakyat Piyaman lan Paliyan gotong-royong mbukak alas. Rangga
Puspawilaga rumangsa lingsem lan meri marang tandang gawene Wanapawira.
Pakaryan mbabad Alas Nangka Dhoyong rampung. Alas wus dumadi kutha praja.
Demang Wanapawira kasil ngayahi titahing ratu lan nunggu bebungah saka Sultane.
Pasar dibukak dening
Adipati Wiranegara kanggo ngembangake lan ngrembakakake ajuning kutha. Pasar
Nangka Dhoyong, tengere pasar iku, mapan ing wilayah Seneng lan minangka pasar
kang rame banget. Adipati Wiranegara ngalembana Wanapawira kang bisa malik alas
gung mijil kutha. Kacarita, ana sawijining putri saka Kepanjen Semanu
(putra-putrine Panji Harjadipura) aran Rara Sudarmi ditutake Mbok Tuminah teka
ing Pasar Seneng. Angkahe Sang Putri kanggo nonton lan ngrasakake kahanan pasar
anyar kang lagi wae dibukak. Tekane Rara sudarmi ing Pasar Seneng bareng karo
jumedhule Puspayuda, putrane Rangga Puspawilaga. Weruh Rara Sudarmi, Puspayuda
rena marang dheweke. Puspayuda banjur nggodha Rara Sudarmi. Rara Sudarmi ora
sudi. Banjur, dumadi padudon rame. Demang Wanapawira kang kepeneran uga ana ing
Pasar Seneng ngleremke loro-lorone. Kaya dene Puspayuda, mangerteni Rara
Sudarmi kang sulistya, ing manahe Demang Wanapawira sajatine uga tuwuh rasa
tresna marang Rara Sudarmi. Puspayuda banget murkane marang Demang Wanapawira.
Puspayuda ngelek-elek lan nantang Demang Wanapawira. Ananging ora dumadi
pasulayan. Demang Wanapawira nglilih Rara Sudarmi lan Mbok Tuminah supaya
enggal sumingkir saka pasar. Dene Puspayuda bali ing Siraman, banjur matur marang
bapane: nyuwun supaya dilamarake Rara Sudarmi ing Kepanjen Semanu.
Rara Sudarmi lan Mbok
Tuminah mampir ing daleme Nyi Niti. Ing crita iki diterangake yen Nyi Niti iku
satemene isih kaprenah sadulur karo Rara Sudarmi, yaiku sadulur adoh saka
ramane, Panji Harjadipura. Rara Sudarmi nyuwun pitulungan marang Ki Niti lan
Nyi Niti prakara kang lagi wae ditemahi ing Pasar Seneng: dheweke bakal
dicidrani Puspayuda, putrane Rangga Puspawilaga. Ora watara suwe, Demang
Wanapawira tumekeng kana lan tansaya gedhe krentege marang Rara Sudarmi meruhi
Rara Sudarmi prapta ing omahe mbakyune. Ing jroning manah, Demang Wanapawira
ngersakke Rara Sudarmi. Candhaking pangangkah, kanyata Mbok Nitisari njodhokake
Demang Wanapawira klawan Rara Sudarmi. Cekaking carita, Demang Wanapawira lan
Rara Sudarmi padha prajanji disekseni Ki Niti dan Mbok Nitisari.
Rangga Harjadipura ing
Kepanjen Semanu nampa praptane Rangga Puspawilaga kang duwe maksud nglamar Rara
Sudarmi kanggo putrane, Puspayuda. Panji Harjadipura nulak kanthi alus marga akeh
pawongan wus nglamar Rara Sudarmi. Praptane Puspawilaga kesaru tekane Demang
Wanapawira, Ki Niti, lan Mbok Niti kang tindak Semanu kanggo ndherekke Rara
Sudarmi lan Mbok Tuminah. Mrangguli kasunyatan iku Rangga Puspawilaga
ngelek-elek lan murka marang Demang Wanapawira: geneya Demang Wanapawira tansah
munggel pangangkahe. Rangga Puspawilaga banjur oncat saka Semanu. Sawuse Panji
Harjadipura diaturi kedadeyan kang ditemahi Rara Sudarmi, piyambake nyrengeni
putrane marga ora pantes lan ngisinake sawijining putri panji lelungan ing
pasar tanpa lilah. Ananging, Mbok Tuminah lan Demang Wanapawira nyritakake
kedadeyan sanyatane lan wewatekane Puspayuda marang Panji Harjadipura. Saengga,
Harjadipura lerem dukane.
Wewangunan ing Kutha
Praja tilase Alas Nangka Dhoyong tansaya akeh, rame, lan ngancik rampung.
Sanajan mangkono, marga rasa kuciwane kang rumangsa tansah dialang-alangi
Wanapawira, Rangga Puspawilaga ngirim ‘para jago’ sarta sakehing bala kanggo
merjaya Demang Wanapawira apa dene Nyi Niti. Upaya iku tansah ora kasil.
Mriksani lan mireng trekahe Rangga Puspawilaga kang kaya mangkono, Adipati
Wiranegara ngawasi tindak-tanduke Rangga Puspawilaga. Samantara, Kutha Praja
wus dumadi lan bakal diresmekake dening Sultan Hamengkubuwana I. Kanggo
mahargya acara,Panji Harjadipura usul diadani sayembara njemparing, kanggo
golek jodho tumrape Rara Sudarmi, uger akeh para punggawa sarta pawongan kang
nglamar Rara Sudarmi. Sayembara njemparing bakal kaleksanan kanggo ngramekake
peresmian kutha praja Gunungkidul kang anyar.
Adipati Wiranegara
sepisan maneh ngalembana Demang Wanapawira marga bisa mangun kutha praja kang
asri lan endah. Adipati Wiranegara nglapurake karyane Demang Wanapawira marang
Sultan Hamengkubuwana lumantar Patih Danureja. Alas Nangka Dhoyong malih dadi
kutha kang asri. Rakyat padha remen lan muji Demang Wanapawira. Mangerteni
kahanan iki, Rangga Puspawilaga panas tambah panas atine lan irine. Marga wus
peteng pikire, Rangga Puspawilaga minta sraya Maling Aguna (sawijining tokoh
saka wewengkon Bantul) lan sagrombolan jago liyane supaya merjaya Adipati
Wiranegara, Demang Wanapawira, Nyi Niti, lan Panji Harjadipura kanthi maksud
madeg Adipati Gunungkidul lan musna kabeh wong-wong kang dianggep mungsuh.
Panji Harjadipura meruhi rencana ala iku banjur lapuran marang Patih Danureja.
Patih Danureja ngutus Raden Mas Baskara kanggo nggulung komplotane Puspawilaga.
Peresmian kutha
kabupaten ing tilase Alas Nangka Dhoyong kalaksanan. Sadurunge gawe
ontran-ontran, Maling Aguna lan balane ditangkep. Sayembara njemparing
kawiwitan. Puspawilaga melu sayembara. Demang Wanapawira menang ing sayembara.
Sultan Hamengkubuwana I maringi tetenger Kutha Nangka Dhoyong kanthi njupuk
nama saka ‘Wanapawira’ digabungke nama ‘Nitisari’, dumadi ‘Wanasari’. Saiki
lumrah kaserat ‘Wonosari’. Ana maneh sawetara panemu yen nama kutha praja
Gunungkidul kang dumadi saka mbabad alas iki asal saka ‘Wana’ kang ateges
‘alas’, lan tembung ‘asri’ kang marga gotheking pocapan dadi ‘sari’ ateges
‘endah’. Minangka sesulih, Demang Wanapawira diangkat dadi adipati kanthi gelar
Adipati Wiranegara II. Panji Harjadipura diangkat dadi patih panitipraja
Kabupaten Gunungkidul. Ing wekasan, Wanapawira lan Rara Sudarmi nyawiji.
Mangkono Wanapawira, (‘Wana’ memper ‘wono’ ateges ‘alas’, ‘pawira’ ateges ‘wong
lanang-kendel-prajurit’)], bisa ‘mbabad’ samubarang kadurakan kang ana ing
sakiwatengene, kepara kang tumanem jero ing manahe, dhewe. Yaiku ‘alas rowe’
ing atine. Tamtu wae sinengkuyung ‘ngelmu’ lan ‘sadulur’ kang bisa ndadekake
piyambake ‘tukang babad’, kang satemene.
Sumber crita iki saka
crita lesan (waca: crita rakyat) kang ‘sawetara’ isih ngrembaka ing wewengkon
Gunungkidul sisih lor-kulon. Katuturake dening Sastra Suwarna, mantan Kadhus
Piyaman I-Gunungkidul, kanthi owah-owahan kang rinasa prelu kanggo panulisan.
Ana maneh sawetara carangan kang ‘uga’ isih ngrembaka ing wewengkon
Karangmojo-Ponjong-Semanu babagan dumadine Kutha Wonosari Kabupaten
Gunungkidul; kang surasane rada beda ‘kepentingan’ karo crita lesan versi iki.
Utawa versi babad sing ateges ‘buku, naskah’, kang ‘sumimpen rapet’ ing
jeroning Kraton Ngayogyakarta.
0 komentar:
Posting Komentar